Monster Beverage Corp Analist: Jonathan Mertens

Print deze pagina

Algemene gegevens

  • Datum: 18/11/2024
  • Koers opmaak studie: 52.1 USD
  • Huidige koers: 51.72 USD
  • Marktkapitalisatie: 50,6 miljard
  • Secteur: Voeding
  • Markt: Nasdaq
  • ISIN: US61174X1090

Conseil de l'analyste

  • 40,50 $US
  • 56,70 $US

Advies: Conserver

Grafiek

Bron: Dierickx Leys

Indicatoren

Croissance

Stabilité

Qualité

Valeur

Activiteiten:

Monster Beverage Corporation is een Amerikaanse energiedrankenleverancier met bekende merken in haar productportefeuille zoals ‘Monster Energy’, ‘NOS Energy’, ‘Nalu’ en ‘Burn’. De producten van het bedrijf zijn wereldwijd in 153 landen te verkrijgen. Het bedrijf telt ongeveer 3.529 werknemers, waarvan 2.422 personen tewerkgesteld zijn in een sales of marketing positie. Monster heeft haar hoofdzetel in Californië, VS. 
Monster is in essentie actief in de ontwikkeling, de marketing, de verkoop en de distributie van haar merkproducten. De productie van de dranken besteed het bedrijf uit aan derde partijen. 

Monster rapporteert haar omzet in 3 operationele divisies:

- ‘Monster Energy Drinks’: bevat de kernproductportefeuille van de groep met als vlaggenschipproduct ‘Monster Energy’ en afgeleide producten (bv. Espresso Monster of Café Monster, Reign total body fuel etc.). Het produceren van het eindproduct gebeurt, zoals reeds aangegeven, door externe partijen zoals bottelarijen.
- ‘Strategic Brands’ : Deze divisie bevat de productportefeuille die het bedrijf verwierf naar aanleiding van de strategische deal met Coca-Cola. Concreet nam het bedrijf de energieproducten over van de Coca-Cola Company en bracht ze onder in een aparte divisie. De bekendste merken in deze divisie zijn bijvoorbeeld ‘Burn’ en ‘Nalu’
- ‘Other’: bevat de participatie van dochteronderneming American Fruits & Flavors (gekocht in 2016). Deze divisie verkoopt zowel producten aan onafhankelijke derde partijen, maar doet ook de ontwikkeling en productie van de voornaamste smaakversterkers voor de ‘Monster’ merken. 

Monster Beverage Corp: omzet per regio

    Source: Jaarverslag Monster Beverage Corp

    Conclusie

    Aanhoudende zwakkere operationele resultaten bij Monster Beverage Corporation gedurende het derde kwartaal. Monster wijst hiervoor op een gedaald spendeergedrag bij Amerikaanse gezinnen, voornamelijk voor zogenaamde 'gemaksuitgaven'. Het management gaf wel aan dat het verwacht dat het dichtbij de bodem van de huidige vraagcyclus zit, al lijkt dit volgens ons mogelijk nog wat te vroeg. Ook de alcohol-activiteiten blijven voorlopig ondermaats presteren, al is het belang hiervan op de totale groepsomzet voorlopig eerder marginaal.
    Toch zijn er ook meerdere positieve elementen in het afgelopen kwartaalverslag. Zo kon de brutomarge opnieuw herstellen omwille van dalende transport- en aluminiumprijzen en zitten er nog veel productlanceringen in de pijplijn in verscheidene geografische markten, wat de omzet in de toekomst opnieuw sterker zou moeten doen groeien. De kernbusiness van het bedrijf blijft uitermate rendabel waardoor we ons geen zorgen hoeven te maken over de balanspositie van het bedrijf.

    Aan de huidige beurskoers noteert het bedrijf aan ongeveer 32 keer de verwachte winst voor 2024 of een peg-ratio van 3,2. Op basis van verwachte FCF-yield noteren we op dit moment op 2,9% wat een indicatie is dat het aandeel voorlopig nog wat te duur is. 
    Hierdoor blijven we voor Monster Beverage voorlopig op een 'houden' advies.

    Nieuws

    -

    Resultaten

    Fiscaal boekjaar (in Mia) 2019 2020 2021 2022 2023 2024 E
    Omzet 4,204,605,546,317,147,61
    Operationele winst 1,401,631,801,581,952,16
    Nettowinst 1,111,411,381,191,631,74
    Boekwaarde per aandeel 3,894,896,206,737,906,76
    Winst per aandeel 1,021,331,311,131,561,71
    Koers/Winst 313537453727
    Dividend 0,000,000,000,000,000,00
    Dividendrendement 0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%
    Bron: Bloombergin USD

    * We kiezen voor de netto-omzet cijfers omdat deze het effect van promoties wegfilteren

    Resultaten 9M 2024

    • De netto-omzet steeg met 5% tot $ 5,7 miljard. (+8,6% bij constante wisselkoersen)
    • Het operationele inkomen steeg jaar-over-jaar met 2% tot $ 1,55 miljard.
    • De verwaterde nettowinst per aandeel steeg met 1,4% tot $ 1,21 per aandeel.

    Positieve punten

    • De netto-omzet bij de 'Monster Energy drinks' categorie kon in het derde kwartaal groeien met 0,8% (+3,9% bij constante wisselkoersen) tot $ 1,7 miljard. Bij de 'strategic brands' productportefeuille, die hoofdzakelijk de overgenomen energiedrankmerken van Coca-Cola betreft, steeg de netto-omzet met 14% (+24,1% bij constante wisselkoersen) tot $ 113 miljoen.
    • Monster beverage kent een zeer 'asset light' businessmodel waarbij de operationele activiteiten; die bestaan uit de outsourcing van de productie van de energiedranken aan onafhankelijke bottelarijen en de eigen marketing en distributieactiviteiten. 
    • Het bedrijf heeft gedurende boekjaar 2022 en het eerste halfjaar van 2023 verscheidene prijsverhogingen doorgevoerd, zowel in de VS als in andere internationale markten. Ook in het eerste kwartaal van 2024 heeft Monster in bepaalde geografische markten verdere prijsverhogingen doorgevoerd. Het bedrijf heeft een volgende prijsverhoging van 5% doorgevoerd op 1 november in de VS. We denken dat het bedrijf voldoende prijszettingsmacht heeft om dit te doen zonder een significante (negatieve) impact op de productverkoop te hebben. 
    • Andere kosten voor het bedrijf die wogen op de brutowinstmarge zoals transport, ingrediënten & aluminium namen gedurende de afgelopen negen maanden verder af. Hierdoor steeg de brutomarge naar 53,6% ten opzichte van 52,8% in het voorgaande jaar.
    • Op vlak van 'verkopen buiten de VS', was er een stijging met 3,6% (+12,1% bij constante wisselkoersen) tot $ 734 miljoen in het derde kwartaal. Verkopen buiten de VS als % van de totale netto-omzet kwam hierdoor uit op 40%.
    • De balans- en liquiditeitspositie van het bedrijf blijft ook na het derde kwartaal van 2024 sterk. Zo heeft het bedrijf nog $ 1,6 miljard aan cash (en cashequivalenten) op de balans staan met daartegenover ongeveer $ 750 miljoen aan langetermijnschulden (Solvabiliteit: 72%). Het bedrijf kocht het afgelopen kwartaal voor ongeveer $ 535 miljoen eigen aandelen in. Monster Beverage kan nog voor $ 500 miljoen eigen aandelen inkopen onder haar huidige buyback plan.

    Negatieve punten

    • De derdekwartaalsresultaten waren met een omzetgroei van 1,3% eerder teleurstellend. (+4,7% bij constante wisselkoersen) Voornamelijk de verkoop bij de bieractiviteiten was ronduit zwak te noemen. De omzet uit de bieractiviteiten, dewelke zowel gearomatiseerde moutdranken (flavored malt beverage of FMB) omvatten als verschillende 'Craft Beers' en 'Hard Seltzers', kwam uit op $ 40 miljoen (-6%) in het derde kwartaal. De operationele winst van de onderneming daalde in het derde kwartaal met 6% tot $ 480 miljoen. 
    • De nettowinst in het derde kwartaal werd negatief geïmpacteerd door enerzijds stijgende juridische kosten (omwille van een lopende rechtszaak) en een afschrijving van $ 10,6 miljoen op onverkochte stock bij de bieractiviteiten. Nogmaals een indicatie dat de expansie richting het biersegment van de drankenmarkt voorlopig niet echt succesvol is.  
    • De CEO van het bedrijf, Hilton Schlosberg, gaf aan dat retailers bleven kampen met lagere bezoekersaantallen in het afgelopen kwartaal. Daarnaast was er volgens de CEO een trend richting meer verkoop bij groothandelszaken (waar de marges lager zijn). Deze elementen wijzen op een omgeving waar het spendeergedrag van gezinnen onder druk staat en de vraag lager is. 
    • Wisselkoerseffecten hadden een negatieve impact op de omzet van ongeveer $ 195 miljoen gedurende de afgelopen negen maanden. 
    • Het 'tender offer' dat het bedrijf heeft uitgevoerd op haar eigen aandelen werd succesvol afgerond op 30 juni. Er werden in totaal 56,6 miljoen aandelen ingekocht voor een gemiddelde prijs van $ 53 per aandeel (totaalbedrag ongeveer $ 3 miljard). Pikant detail is dat beide co-ceo's via deze transactie hun (relatief significant) aandelenbelang in het bedrijf hebben gereduceerd. 

    SWOT

    Sterktes :

    • Een pure play op de globale groei van de energiedrankenmarkt, met het marktleiderschap in de grootste markt ter wereld (VS) en het nummer 2 wereldwijd. 
    • Gedeelte van de omzet dat internationaal gegenereerd wordt stijgt jaar na jaar. Het is duidelijk dat het bedrijf nieuwe geografische afzetmarkten begint aan te boren via het uitgebreide distributienetwerk van Coca Cola en haar marketinguitgaven globaal diversifieerd. 
    • Defensieve sector waarbij de inkomsten en cashflowprofiel relatief stabiel zijn. Bovendien liggen omwille van het businessmodel van Monster (asset-light) de kapitaalinvesteringen (+/- $ 150 miljoen) zeer laag. 
    • Schuldenvrije balansstructuur met een nettokaspositie van ongeveer $ 1,3 miljard. Jaarlijkse operationele cashflow van ongeveer $ 1,1 miljard. Het bedrijf koopt jaarlijks eigen aandelen in, wat een bodem legt onder de beurskoers. Gemiddeld koopt het bedrijf voor ongeveer $ 250 miljoen eigen aandelen in per kwartaal.
    • Het bedrijf bezit een grote mate van prijszettingsmacht, gedreven door een uitgekiende marketingstrategie en klantenloyaliteit.
    • De hoge marketinguitgaven beschermen het bedrijf ook tegen de toetreding van nieuwe spelers. Bovendien creëert de grootte van de producten op vlak van verkochte volumes ook een schaal- en kostenvoordeel ten opzichte van potentiele concurrenten, wat resulteert in een lagere productiekost per eenheid.

    Zwaktes :

    • Constant hoge marketinguitgaven nodig om merkimago te onderhouden.
    • Het bedrijf is gevoelig aan bepaalde grondstofprijzen zoals bijvoorbeeld aluminium, koffie, thee(extracten), suiker etc.
    • Monster is voor een groot gedeelte van haar distributie aangewezen op het netwerk van bottelarijen in het Coca-Cola netwerk, zowel op nationaal als internationaal vlak. 
    • Internationale expansie kan mogelijk gepaard gaan met (tijdelijk) lagere operationele marges vanwege bijvoorbeeld extra promoties/kortingen voor nieuwe klanten, of kosteninflatie bij aankoop van (lokale) grondstoffen. 
    • Monster Beverage nam op 17 februari 2022 CANarchy Craft Brewery Collective over voor $ 330 miljoen cash. Het betreft een kleinere Amerikaanse speler voornamelijk actief in de sector van de speciaalbieren en de hard seltzers. We zijn toch minder enthousiast over deze (en potentieel verdere) overnames in de biersector. Enerzijds zien we zeer weinig synergieën met de huidige productportefeuille van de groep en anderzijds betreden ze een markt met zeer grote (en financieel sterke) concurrenten. Monster lanceerde recent haar eerste 'FMB' (flavored malt beverage) in zes staten in de VS. Het plan is om de beschikbaarheid in het komende boekjaar uit te breiden naar andere staten in de VS. Noteer wel dat de lancering van dit product voorlopig weegt op de operationele winstmarges van het bedrijf. 

    Opportuniteiten :

    • Het bedrijf heeft verschillende akkoorden met bottelarijen (binnen het Coca-cola distributienetwerk) om het product te produceren zowel nationaal als internationaal. Men is dus in essentie niet afhankelijk van 1 bepaalde productiefaciliteit. Bovendien biedt dit het bedrijf flexibiliteit wat betreft de export van het product en bespaart dit op transportatiekosten. 
    • De toekomstige groei gaat komen van verdere internationale expansie, daar het bedrijf nu reeds een dominante positie bekleedt op de Amerikaanse thuismarkt. Op globaal vlak is Red Bull op dit ogenblik nog het sterkere merk.

    Bedreigingen :

    • Wijzigingen in wetgeving om suiker- of cafeïnnegebruik te ontmoedigen kunnen wegen op toekomstige groei. Bovendien zijn er in het verleden gevallen geweest van mensen die hartproblemen kregen bij (overmatig)gebruik van het product.
    • De relatie tussen Monster en Coca-Cola is minder vriendschappelijk dan men zou denken, ondanks de aandelenparticipatie die Coke aanhoudt in Monster. Zo lanceerde Coca Cola opnieuw een energiedrank in 2019 (Coca-Cola Energy), ondanks hevig protest en het aanspannen van een rechtszaak (arbitrage) door Monster. Bovendien won Coca-Cola de voorgenoemde rechtszaak.
    • Op 11 maart sloot het Amerikaanse Pepsico een deal om ‘Rockstar Energy’ te kopen voor $ 3,85 miljard. Beide bedrijven kennen elkaar aangezien ze reeds een distributie-akkoord met elkaar hadden. Met de introductie van zowel Coca-Cola als Pepsico op het terrein van de energiedranken willen beide bedrijven in eerste instantie het omzetverlies in hun kernactiviteiten (soft drinks) compenseren. Pepsico was reeds langer aanwezig in het energiedrankensegment via dochtermerk ‘Mountain dew’. Dat dit tot op heden geen succes is geweest toont het beperkte marktaandeel dat Pepsico wist te verwerven. (0,6%)

    Overzicht historische adviezen

    Date Koers Advies
    10/08/2020 41.6 USD houden

    Lexicon

    Lectuur in de financiële sector bevat zeer vaak zeer specifieke begrippen. Vanzelfsprekend gebruiken ook onze analisten gespecialiseerde financiële termen in de publicaties. Om u wegwijs te maken in het vakjargon vindt u hier een verklarende woordenlijst van deze financiële begrippen.

    Disclaimer

    Deze aandelenstudie is een publicatie van Dierickx Leys Private Bank. Ze is opgesteld op basis van zorgvuldig geselecteerde bronnen en eigen onderzoek en volgens degelijke hypotheses, zonder dat de juistheid en volledigheid ervan gegarandeerd kan worden. Ze bevat opinies die op datum van publicatie geldig zijn maar in de toekomst kunnen wijzigen. De bank is niet verantwoordelijk voor enige schade die uit deze adviezen zou voortvloeien.

    • Materiële informatiebronnen zijn de publicaties (o.a. persmededelingen) en jaarrekeningen van de bedrijven in kwestie die geanalyseerd worden, analyses en studies van grootbanken en berichtgeving in gespecialiseerde financiële pers.

    • De studie is gebaseerd op een eigen fundamentele analyse van de betreffende onderneming, rekening houdende met kasstromen, winstevolutie, groei, stabiliteit en kwaliteit van het management. Fundamentele analyse heeft tot doel een inschatting te maken van de huidige intrinsieke waarde van een onderneming en haar meest waarschijnlijke evolutie, binnen de activiteitssector en de geografische zone waarin ze bedrijvig is. Hierbij worden ook de relevante macro-economische factoren in beeld gebracht. De daaruit voortvloeiende aanbevelingen zijn gebaseerd op een langetermijnperspectief. De studie wordt aangepast na de publicatie van de resultaten (per kwartaal of halfjaarlijks) of tussentijds indien er zich belangrijke gebeurtenissen voordoen.

    • Deze publicatie betreft geen gepersonaliseerde beleggingsaanbeveling. De beleggingsinstrumenten vermeld in deze publicatie zijn niet geschikt voor alle beleggers. Er dient rekening gehouden te worden met de doelstellingen, financiële draagkracht, kennis, ervaring en risicokenmerken van de belegger. Vraag raad aan uw beleggingsadviseur.

    • Deze studie is uitgewerkt volgens interne en wettelijke richtlijnen i.v.m. onafhankelijk onderzoek, sperperiodes en functiescheidingen.
      De bank heeft geen belangen in de vermelde maatschappijen en onderhoudt er geen zakenrelatie mee, maar de bank of haar medewerkers kunnen mogelijk wel een positie aanhouden in vermelde effecten of afgeleide effecten.

    • Deze aandelenstudie werd niet voorgelegd aan de emittent.

    • De gegevens in vreemde valuta zijn onderhevig aan fluctuaties van de wisselkoers. Deze kunnen het rendement beïnvloeden.
      De vermelde historische resultaten en prognoses zijn geen betrouwbare indicator voor toekomstige resultaten.

    • De bevoegde autoriteit is de FSMA.

    • De analist en/of nauw met hem/haar gelieerde personen hebben een belang in de vennootschap.

    • Overname uit deze publicatie is toegelaten mits bronvermelding.