Moncler Analist: Willem De Meulenaer

Print deze pagina

Algemene gegevens

  • Datum: 14/11/2024
  • Koers opmaak studie: 50.6 EUR
  • Huidige koers: 50.4 EUR
  • Marktkapitalisatie: 14 miljard EUR
  • Secteur: Consommation-Luxe
  • Markt: Euronext
  • ISIN: IT0004965148

Conseil de l'analyste

  • 42,00 €
  • 63,00 €

Advies: Conserver

Grafiek

Bron: Dierickx Leys

Indicatoren

Croissance

Stabilité

Qualité

Valeur

Activiteiten:

Moncler is een kledingfabrikant, bekend van onder meer zijn (winter-/ski-)jassen en sportkledij. Het gamma werd gaandeweg uitgebreid. Het bedrijf kwam naar de beurs op 16 december 2013. De van oorsprong Franse firma werd gekocht door de Italiaan Remo Ruffini, die CEO is en ongeveer een kwart van het bedrijf in handen heeft via Ruffini Partecipazioni Srl. Het bedrijf verkoopt zijn producten voornamelijk via mono-brand retailwinkels in eigen beheer en een online-store. Daarnaast stelt het zijn aanbod ook ter beschikking via grote multi-brand warenhuizen en multi-brand e-tailers. 

Moncler : omzetverdeling in %

    Source: Moncler (Q3 2022)

    Moncler Brand: Geografische omzetverdeling in %

    Source: Moncler (Q3 2022)

    Conclusie

    Moncler leek in de eerste jaarhelft nog immuun voor de groeivertraging - en dan vooral in Azië/China - die de andere luxeproducenten trof. Maar in het derde kwartaal werd ook Moncler ingehaald door deze groeivertraging. De groei in Azië viel volledig stil en de resultaten kwamen dan ook onder de verwachtingen uit. Maar ook Europa en Amerika presteerden zwak. Op kortere termijn zijn de vooruitzichten weinig inspirerend maar op middellange termijn verwachten we dat Moncler degelijk zal blijven presteren. Aan de huidige koersen mag Moncler behouden blijven.

    Nieuws

    Trading update derde kwartaal 2024

    • Op negen maanden tijd steeg de omzet van Moncler met 3% tot € 1,9 miljard (+6% tegen constante wisselkoersen).
    • ​​​​​​​​​​​​​​Maar het derde kwartaal was zwak : de omzet daalde in dat kwartaal met 5,1% tot € 636 miljoen. De achteruitgang was vooral merkbaar bij de verkopen aan groothandels, enerzijds omdat Moncler de kwaliteit van het distributiekanaal verder wil verhogen (en de minder kwalitatieve groothandels dus in toenemende mate uitsluit), maar anderzijds ook omdat de marktomstandigheden "uitdagend" zijn (dus omdat het economisch minder gaat en de consument de vinger op de knip houdt).
    • De stevige groei van Moncler in Azië in de eerste jaarhelft was opmerkelijk, aangezien andere luxemerken in die regio zwak presteerden (en vooral dan in China). Maar in het derde kwartaal werd ook Moncler getroffen door de zwakte in de Aziatische regio. De omzet kromp er met 2% (tegen constante wisselkoersen).
    • Maar ook Europa (-3%) en Amerika (-6%) presteerden zwak in het derde kwartaal.

    Resultaten

    Fiscaal boekjaar (in Mia) 201920202021202220232024E 
    Omzet 1,61,42,12,63,03,0
    Operationele winstmarge 30,2%25,6%28,3%29,8%29,9%30,1%
    Netto winstmarge 22,0%20,9%19,2%20,1%17,4%20,5%
    Boekwaarde per aandeel 5,186,449,2710,8011,90
    Winst per aandeel



    2,232,25
    Koers/Winst



    25,022,5
    Dividend



    1,151,14
    Dividendrendement



    2,06%2,25%
    Bron: Bloombergin EUR


    Resultaten eerste helft 2024

    • De omzet steeg in het afgelopen halfjaar met 8,2% tot € 1,23 miljard.  
    • De operationele winst steeg met 18,8% tot € 259 miljoen. 
    • De nettowinst steeg met 24,3% tot € 181 miljoen.

    Positieve punten 

    • Moncler boekte een omzet conform de verwachtingen, terwijl de nettowinst boven de verwachtingen lag. In elk geval presteerde het bedrijf een pak beter dan andere bedrijven in de luxesector.
    • Bij Moncler zelf was er een omzetstijging van 15% (tegen constante wisselkoersen) tot € 1.041 miljoen.
      • De omzet was geografisch breed gedragen, met :
        • Een groei van 19% in Azië (inclusief China), wat opmerkelijk is omdat andere luxemerken het daar moeilijker hebben.
        • Een groei van 12% in de EMEA regio.
        • Een groei van 8% in Amerika.
    • Het is duidelijk dat de groei in het "DTC-kanaal" ("Direct To Consumer" of eigen winkels en e-commerce) (+19%) beduidend hoger ligt dan bij groothandels (-5%). Het management nam de strategische keuze om meer in te zetten op DTC en minder op groothandels om te vermijden dat de kwaliteitsuitstraling van het merk niet wordt aangetast (groothandels pakken immers regelmatig uit met stevige kortingen, hetgeen nefast is voor luxeproducten). Het belang van groothandels daalde van 19% van de omzet in de eerste jaarhelft van 2023 naar 16% in de eerste jaarhelft van 2024, toch tenminste voor wat betreft Moncler zelf. Bij Stone Island daalde het belang van 63% naar 51%.
    • Het management bevestigde nogmaals dat ze ondanks de goede cijfers voorzichtig blijven gezien de moeilijke macro-economische omgeving.
    • Prijszettingsmacht: Moncler gaf eerder al aan dat ze ondanks het doorvoeren van prijsverhogingen van gemiddeld 10% twee jaar na elkaar, geen negatief effect op de vraag ondervonden. In 2024 zijn de prijsverhogingen wel meer bescheiden (+/- 5%).
    • Sterke balans: de nettokasposite klokte af op € 846 miljoen. Het dividend werd in 2023 verhoogd van € 1,12 naar € 1,15.

    Negatieve punten 

    • Bij Stone Island was er een omzetdaling van 5% (tegen constante wisselkoersen) tot € 189 miljoen. Dat heeft in belangrijke mate te maken met de strategische keuze waarvan eerder sprake (afbouwen groothandels en volop inzetten op DTC).
    • De resultaten werden negatief beïnvloed door wisselkoersen. Tegen constante wisselkoersen zou de omzet met 11% gestegen zijn (i.p.v. 8% nu).

    SWOT

    Sterktes:

    • Het bedrijf beschikt over een zeer sterke merknaam. 
    • Moncler heeft een degelijke trackrecord opgebouwd inzake resultaten en marges.
    • Luxeproducten zijn minder prijselastisch, waardoor prijsverhogingen gemakkelijker geabsorbeerd worden door de klanten.
    • De vraag naar luxeproducten is minder conjunctuurgevoelig.
    • Met een goede controle over het distributiekanaal houdt Moncler een betere grip op het merk, prijzen, en eventuele kortingen.
    • Kwalitatief management

    Zwaktes:

    • Doorgaans worden donsjassen gekocht om voor een langere periode te gebruiken. De groei moet dus gedreven worden door expansie.
    • Er zijn grote uitgaven noodzakelijk om de merknaam te ondersteunen (marketing, reclame).
    • Weinig gediversifieerde productportefeuille.
    • Eigen winkels komen tegen een kostprijs (huur of onderhoud, personeelskosten).

    Opportuniteiten:

    • Groeiende middenklasse zorgt voor toenemende vraag luxegoederen.
    • Doorgaans relatief minder hinder van een economische groeivertraging.
    • Er kunnen nieuwe namen en/of producten toegevoegd worden aan het gamma.
    • Eventuele kleinere overnames.
    • Toename eigen winkels / meer grip op het distributiekanaal.

    Bedreigingen:

    • Eventuele tanende populariteit.
    • Overheidsmaatregelen, met name in China, die de verkopen van luxeproducten belemmeren.
    • Dure merken ondervinden typisch wel wat hinder van namaak.
    • Economische vertraging China/Azië/wereldwijd.
    • Concurrentie in het marktsegment neemt toe.

    Overzicht historische adviezen

    Date Koers Advies
    12/08/2020 33.27 EUR Houden
    15/03/2022 46.5 EUR Kopen
    31/03/2023 62.34 EUR Houden

    Lexicon

    Lectuur in de financiële sector bevat zeer vaak zeer specifieke begrippen. Vanzelfsprekend gebruiken ook onze analisten gespecialiseerde financiële termen in de publicaties. Om u wegwijs te maken in het vakjargon vindt u hier een verklarende woordenlijst van deze financiële begrippen.

    Disclaimer

    • Deze aandelenstudie is een publicatie van Dierickx Leys Private Bank. Ze is opgesteld op basis van zorgvuldig geselecteerde bronnen en eigen onderzoek en volgens degelijke hypotheses, zonder dat de juistheid en volledigheid ervan gegarandeerd kan worden. Ze bevat opinies die op datum van publicatie geldig zijn maar in de toekomst kunnen wijzigen. De bank is niet verantwoordelijk voor enige schade die uit deze adviezen zou voortvloeien.

    • Materiële informatiebronnen zijn de publicaties (o.a. persmededelingen) en jaarrekeningen van de bedrijven in kwestie die geanalyseerd worden, analyses en studies van grootbanken en berichtgeving in gespecialiseerde financiële pers.

    • De studie is gebaseerd op een eigen fundamentele analyse van de betreffende onderneming, rekening houdende met kasstromen, winstevolutie, groei, stabiliteit en kwaliteit van het management. Fundamentele analyse heeft tot doel een inschatting te maken van de huidige intrinsieke waarde van een onderneming en haar meest waarschijnlijke evolutie, binnen de activiteitssector en de geografische zone waarin ze bedrijvig is. Hierbij worden ook de relevante macro-economische factoren in beeld gebracht. De daaruit voortvloeiende aanbevelingen zijn gebaseerd op een langetermijnperspectief. De studie wordt aangepast na de publicatie van de resultaten (per kwartaal of halfjaarlijks) of tussentijds indien er zich belangrijke gebeurtenissen voordoen.

    • Deze publicatie betreft geen gepersonaliseerde beleggingsaanbeveling. De beleggingsinstrumenten vermeld in deze publicatie zijn niet geschikt voor alle beleggers. Er dient rekening gehouden te worden met de doelstellingen, financiële draagkracht, kennis, ervaring en risicokenmerken van de belegger. Vraag raad aan uw beleggingsadviseur.

    • Deze studie is uitgewerkt volgens interne en wettelijke richtlijnen i.v.m. onafhankelijk onderzoek, sperperiodes en functiescheidingen.
      De bank heeft geen belangen in de vermelde maatschappijen en onderhoudt er geen zakenrelatie mee, maar de bank of haar medewerkers kunnen mogelijk wel een positie aanhouden in vermelde effecten of afgeleide effecten.

    • Deze aandelenstudie werd niet voorgelegd aan de emittent.

    • De gegevens in vreemde valuta zijn onderhevig aan fluctuaties van de wisselkoers. Deze kunnen het rendement beïnvloeden.
      De vermelde historische resultaten en prognoses zijn geen betrouwbare indicator voor toekomstige resultaten.

    • De bevoegde autoriteit is de FSMA.

    • Overname uit deze publicatie is toegelaten mits bronvermelding.