L'Oréal Analist: Willem De Meulenaer

Print deze pagina

Algemene gegevens

  • Datum: 13/11/2024
  • Koers opmaak studie: 339 EUR
  • Huidige koers: 336.95 EUR
  • Marktkapitalisatie: 181 miljard EUR
  • Secteur: Consommation-Luxe
  • Markt: Euronext
  • ISIN: FR0000120321

Conseil de l'analyste

  • 295,00 €
  • 443,00 €

Advies: Conserver

Grafiek

Bron: Dierickx Leys

Indicatoren

Croissance

Stabilité

Qualité

Valeur

Activiteiten:

L’Oréal ontwikkelt, produceert en verkoopt cosmetica, zoals onder andere mascara, lipgloss, foundation, oogschaduw, lipstick, huid-, haar- en lichaamsverzorgingsproducten en parfums.
In 1995 nam L’Oréal het Amerikaanse Maybelline over voor $ 660 miljoen.
In 2006 werd The Body Shop overgekocht voor 950 miljoen euro.
Een greep uit de vele sterke merknamen : L’Oréal Paris, L’Oréal Professionnel, Garnier, Maybelline New York, Kérastase, Biotherm, Cacharel, Diesel Parfum, Giorgio Armani Parfum and Cosmetics, Guy Laroche, Helena Rubinstein, Lancôme, Ralph Lauren Fragrances, Yves Saint Laurent Beauté, Vichy…

Omzetuitsplitsing producten :
Professional Products :     11,3% (Kérastase, oa voor kapsalons)
Consumer Products :         36,9% (Elsève, Garnier, massaproducten via bv supermarkten)
L’Oréal Luxe :                        36,2% (oa Lancôme, Kiehl’s via bv shops in luchthavens)
Dermatological Beauty :             15,6% (oa Vichy, apotheken)


L’Oréal zit in de Franse CAC-40 aandelenindex. De familie Bettencourt Meyers heeft ca 35 % van de aandelen in bezit, terwijl Nestlé ca 20 % bezit.
Concurrenten zijn ofwel slechts gedeeltelijk aanwezig op dezelfde markt, ofwel vele malen kleiner. Onder de belangrijkste concurrenten worden onder andere gerekend : Unilever, Estée Lauder, Procter & Gamble (ca 20% “beauty”), Coty, Beiersdorf, Johnson&Johnson, Chanel (privaat), L Brands, Avon Products, Shiseido, Revlon, enz…



L'Oréal : omzetuitsplitsing

Source: L'Oréal

Conclusie

De resultaten van L'Oréal in het derde kwartaal vielen tegen. Regionaal was het vooral China dat teleurstelde, terwijl qua divisie Dermatological Beauty onverwacht zwak presteerde. Nadat het bedrijf eerder relatief immuun leek voor de groeivertraging, blijken er toch stilaan wat barsten te zitten in het groeiverhaal. Toch presteert het bedrijf nog steeds beter dan concurrenten, en pikt het dus verder marktaandeel in. Op kortere termijn hoeven we wellicht niet te rekenen op spectaculaire resultaten, maar op middellange termijn blijven de vooruitzichten voor L'Oréal gunstig. Het aandeel mag dan ook behouden blijven.

Nieuws

Trading update derde kwartaal

  • L'Oréal zag de omzet in het derde kwartaal met 2,8% toenemen tot € 10,3 miljard, wat een flinke afkoeling was t.o.v. de eerste jaarhelft.
  • De organische groei klokte af op 3,4% (vs 7,3% in de eerste jaarhelft).
  • Divisies :
    • Bij Professional Products werd een organische groei opgetekend van 6,1% tot € 1,2 miljard.  
    • Bij Consumer Products bedroeg de organische groei 1,4% tot € 3,7 miljard. 
    • De Luxedivisie boekte een organische groei van 5,8% tot € 3,8 miljard.
    • Dermatological Beauty (voordien Active Cosmetics) zette een zwakke prestatie neer met een organische groei van 0,8% tot € 1,6 miljard. 
  • Geografisch :
    • In Europa werd een organische groei opgetekend van 5,6%.
    • In Noord Amerika was er een groei van 5,2%.
    • In Noord Azië (incl. China) daalde de omzet met 6,5%.
    • In de rest van Azië en Afrika steeg de omzet met 8,0%.
    • In Latijns Amerika  steeg de omzet met 8,6%.

Resultaten

in mio2020        2021       2022     2023   2024 E
Omzet     27.99232.28838.26141.18343.421
Operationele winst5.2096.1607.2157.7748.676
Nettowinst3.5634.5975.7076.1846.561
Winst per aandeel6,348,2110,6111,5512,40
Koers/winst48,850,831,439,027,3
Dividend per aandeel4,004,806,006,606,64
Dividendrendement1,29%1,15%1,80%1,46%1,96%
Bron : Bloomberg


Resultaten eerste helft 2024

  • L'Oréal zag de omzet met 7,5% toenemen tot € 22,1 miljard.
  • De nettowinst steeg met 8,8% tot € 3,7 miljard.


Postieve punten

  • L'Oréal boekte een organische groei van 7,3%, in gelijke mate te danken aan prijsverhogingen als volumestijgingen. 
  • Divisies :
    • Bij Professional Products werd een organische groei opgetekend van 5,7% tot € 2,4 miljard. De groei was breed gedragen (zelfs in China groeide deze divisie), mede dankzij de lancering van nieuwe producten. 
    • Bij Consumer Products bedroeg de organische groei 8,9% tot € 8,3 miljard. Het management stelt dat het bedrijf profiteert van de premiumisatie-strategie (de producten luxuezer maken en duurder verkopen).
    • De Luxedivisie boekte een organische groei van 2,3% tot € 7,6 miljard.
    • Dermatological Beauty (voordien Active Cosmetics) legde alweer een uitstekende prestatie voor met een stevige organische groei van 16,4% tot € 3,8 miljard, dankzij het succes van de huidverzorgingsproducten (en de lancering van nieuwe producten). 
  • Geografisch :
    • In Europa werd een opvallend sterke organische groei opgetekend van 11,1%.
    • In Noord Amerika was er een groei van 7,8%.
    • In Noord Azië (incl. China) daalde de omzet met 1,7%.
    • In de rest van Azië en Afrika steeg de omzet met 15,2%.
    • In Latijns Amerika  steeg de omzet met 14,2%.
  • L'Oréal wil zijn globale marktaandeel, momenteel ca 13%, in de komende jaren doen toenemen. Vooral in Azië is er nog potentieel om verder te groeien. Ook in de afgelopen jaren won L'Oréal volgens het management marktaandeel.
  • De e-commerce is met circa één vierde van de omzet relatief belangrijk geworden. 
  • Het dividend over het boekjaar 2023 werd met 10% verhoogd tot € 6,60 per aandeel.
  • Het management blijft optimistisch voor de prestaties in 2024, en verwacht naast het verder inpalmen van marktaandeel, een verdere groei van omzet en winst. De algemene marktgroei zal in 2024 evenwel lager uitkomen dan in 2023.

Negatieve punten

  • De resultaten van L'Oréal kwamen lichtjes onder de verwachtingen uit. Het tweede kwartaal was ook zwakker dan het eerste kwartaal.
  • Azië was andermaal de zwakste regio. Het Chinese consumentenvertrouwen blijft op een zeer laag pitje en de omgeving blijft "uitdagend". 
  • Beleggers hadden op nog betere groeicijfers gerekend voor de divisie "Dermatological Beauty".
  • Het management liet eerder weten dat de consumentenvoorkeur iets opschuift naar goedkopere producten. Wat zich uit in een iets vertragende groei in de luxedivisie en wat minder kappersbezoeken (professional products). 
  • In Amerika werd in 2022 een rechtszaak tegen L'Oréal gestart omdat bepaalde producten, gebruikt om haar te ontkrullen, giftige chemicaliën zouden bevatten en tot kanker zouden kunnen leiden. Het is op dit ogenblik nog niet mogelijk om de gegrondheid van deze zaak en de eventuele impact in te schatten.

SWOT

Sterktes :

  • Zeer sterke portefeuille merknamen.
  • Kwalitatief goede producten.
  • Relatief weinig concurrenten op deze grote schaal.
  • Stevige balans met nettocashpositie.
  • Schaalvoordelen
  • Regionaal gespreid
  • L’Oréal zet zeer sterk in op duurzaamheid. Zo wordt onder meer gemikt op een forse reductie van waterverbruik, afval en uitstootgassen. Er wordt ingezet op zonne-energie en biogassen. Het mijdt producten of grondstoffen die ontbossing veroorzaken en gebruikt grondstoffen die volledig hernieuwbaar zijn. Er werd in het verleden al een flinke vooruitgang geboekt op dit vlak en telkens worden nieuwe plannen opgemaakt om verder te verbeteren. 
  • L’Oréal streeft ernaar om dierenproeven tot nul te herleiden, en ijvert bij de EU om zoveel mogelijk over te schakelen naar alternatieven. 
  • Sterk management met goede trackrecord.
  • Mooie blootstelling aan groeilanden.
  • Relatief minder conjunctuurgevoelig (2,8% en -0,4% groei in respectievelijk 2008 en 2009).

Zwaktes :

  • Doorgaans duur geprijsd aandeel.
  • In China zijn dierenproeven verplicht voor cosmetica. Dat laatste is dan ook de reden waarom producten van bv. The Body Shop niet in China worden verkocht. 
  • Niet helemààl conjunctuurongevoelig.

Opportuniteiten :

  • Cosmetica is een groeimarkt : naarmate de middenklasse groeit, stijgt de vraag naar cosmetica.
  • Mogelijk winnen van marktaandeel.
  • Door volop de kaart te trekken van duurzaamheid (lage milieu-impact producten) hoopt L’Oréal nieuwe klanten te winnen. 
  • E-commerce wint aan belang : groei van > 50% (weliswaar een handje geholpen door covid) en reeds goed voor zowat 20% van de omzet. Groei manifesteert zich over alle productcategorieën.
  • Verdere groeiopportuniteiten in opkomende landen.

Bedreigingen :

  • Impact van de coronacrisis.
  • Eventuele problemen met de overheid voor niet wetenschappelijk onderbouwde advertenties/marketing (bv. claim dat product x of y rimpels doet verdwijnen of dat een product z de wimpers 60% langer maakt).
  • Eventuele imagoschade aan de merknamen.
  • Dalende bezoekersaantallen shoppingcentra.
  • Eventuele negatieve uitkomsten in rechtszaken ivm gezondheidsrisico's van de producten.

Overzicht historische adviezen

Date Koers Advies
07/05/2020 248.5 EUR Houden

Lexicon

Lectuur in de financiële sector bevat zeer vaak zeer specifieke begrippen. Vanzelfsprekend gebruiken ook onze analisten gespecialiseerde financiële termen in de publicaties. Om u wegwijs te maken in het vakjargon vindt u hier een verklarende woordenlijst van deze financiële begrippen.

Disclaimer

  • Deze aandelenstudie is een publicatie van Dierickx Leys Private Bank. Ze is opgesteld op basis van zorgvuldig geselecteerde bronnen en eigen onderzoek en volgens degelijke hypotheses, zonder dat de juistheid en volledigheid ervan gegarandeerd kan worden. Ze bevat opinies die op datum van publicatie geldig zijn maar in de toekomst kunnen wijzigen. De bank is niet verantwoordelijk voor enige schade die uit deze adviezen zou voortvloeien.

  • Materiële informatiebronnen zijn de publicaties (o.a. persmededelingen) en jaarrekeningen van de bedrijven in kwestie die geanalyseerd worden, analyses en studies van grootbanken en berichtgeving in gespecialiseerde financiële pers.

  • De studie is gebaseerd op een eigen fundamentele analyse van de betreffende onderneming, rekening houdende met kasstromen, winstevolutie, groei, stabiliteit en kwaliteit van het management. Fundamentele analyse heeft tot doel een inschatting te maken van de huidige intrinsieke waarde van een onderneming en haar meest waarschijnlijke evolutie, binnen de activiteitssector en de geografische zone waarin ze bedrijvig is. Hierbij worden ook de relevante macro-economische factoren in beeld gebracht. De daaruit voortvloeiende aanbevelingen zijn gebaseerd op een langetermijnperspectief. De studie wordt aangepast na de publicatie van de resultaten (per kwartaal of halfjaarlijks) of tussentijds indien er zich belangrijke gebeurtenissen voordoen.

  • Deze publicatie betreft geen gepersonaliseerde beleggingsaanbeveling. De beleggingsinstrumenten vermeld in deze publicatie zijn niet geschikt voor alle beleggers. Er dient rekening gehouden te worden met de doelstellingen, financiële draagkracht, kennis, ervaring en risicokenmerken van de belegger. Vraag raad aan uw beleggingsadviseur.

  • Deze studie is uitgewerkt volgens interne en wettelijke richtlijnen i.v.m. onafhankelijk onderzoek, sperperiodes en functiescheidingen.
    De bank heeft geen belangen in de vermelde maatschappijen en onderhoudt er geen zakenrelatie mee, maar de bank of haar medewerkers kunnen mogelijk wel een positie aanhouden in vermelde effecten of afgeleide effecten.

  • Deze aandelenstudie werd niet voorgelegd aan de emittent.

  • De gegevens in vreemde valuta zijn onderhevig aan fluctuaties van de wisselkoers. Deze kunnen het rendement beïnvloeden.
    De vermelde historische resultaten en prognoses zijn geen betrouwbare indicator voor toekomstige resultaten.

  • De bevoegde autoriteit is de FSMA.

  • Overname uit deze publicatie is toegelaten mits bronvermelding.