Chipotle Mexican Grill Analist: Jonathan Mertens

Print deze pagina

Algemene gegevens

  • Datum: 02/10/2024
  • Koers opmaak studie: 57.17 USD
  • Huidige koers: 62.01 USD
  • Marktkapitalisatie: 80 miljard
  • Secteur: Consumptie/Luxe
  • Markt: New York
  • ISIN: US1696561059

Conseil de l'analyste

  • 34,83 $US
  • 52,25 $US

Advies: Vendre

Grafiek

Bron: Dierickx Leys

Indicatoren

Croissance

Stabilité

Qualité

Valeur

Activiteiten:

Chipotle Mexican Grill is een restaurantketen met gerechten uit de Mexicaanse keuken. Het concept wordt omschreven als 'fast casual', wat betekent dat ze de snelle bediening uit de 'fast food'-restaurants overnemen, maar mikken op een hogere kwaliteit in de bereiding en ook een betere kwaliteit van voeding, waardoor de prijzen ook wat hoger liggen. Het bedrijf groeit jaar na jaar en opent jaarlijks nieuwe locaties. Medio 2024 heeft Chipotle 3.500 restaurants, voornamelijk in de Verenigde Staten, met daarnaast ook vestigingen in Canada, het VK, Frankrijk, Duitsland en Koeweit.

Conclusie

Chipotle blijft verbazen en is één van de best presterende bedrijven in zijn sector. De vooruitzichten blijven goed en we denken dat Chipotle nog een lang groeipad voor zich heeft, maar al deze positieve vooruitzichten zitten vandaag al wel ruim in de koers verrekend. 
Het aandeel noteert vandaag aan een verwachte vrije kasstroomrendement van ongeveer 1,8%. We denken daarom dat het vandaag eerder aangewezen is om voorzichtig te blijven, het advies blijft daarom voorlopig op 'verkopen'.

Nieuws

18-06-2024: Splitsing aandeel (50 voor 1):

Chipotle Mexican Grill kondigde aan dat het een splitsing van het aandeel heeft doorgevoerd. De prijs van het aandeel was de voorbije jaren sterk opgelopen, en 1 aandeel was bijna $ 3.000 waard geworden. Het management wil met de splitsing het aandeel opnieuw meer toegankelijk maken voor beleggers (en haar werknemers). 


Resultaten

Fiscaal boekjaar (in Mia) 2019 2020 2021 2022 2023 2024 E
Omzet 5,595,987,558,639,8711,34
Operationele winst 0,440,290,801,161,561,90
Nettowinst 0,350,360,650,901,231,50
Boekwaarde per aandeel 1,211,441,641,712,232,77
Winst per aandeel 0,250,250,460,650,891,09
Koers/Winst 6610975435154
Dividend 0,000,000,000,000,000,00
Dividendrendement 0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%
Bron: Bloombergin USD


Resultaten eerste jaarhelft 2024

  • De omzet steeg met 16,2% tot $ 5,7 miljard.
  • De operationele winst steeg met 28,5% tot $ 1 miljard.
  • De nettowinst steeg met 28,7% tot $ 815 miljoen.

Positieve punten

  • Chipotle heeft een sterk tweede kwartaal achter de rug met een omzetstijging van 18% tot $ 3 miljard. Deze stijging werd onderliggend gedreven door sterk toegenomen verkopen per restaurant (same-store-restaurant-sales), waar er een stijging was van 11.1%. Deze toename van verkopen per restaurant werden op hun beurt dan weer gedreven door 8,7% meer transacties en een stijging van het gemiddelde gespendeerde bedrag van 2,4%.
  • Digitale verkoop was goed voor ongeveer 35% van de totale omzet.
  • De operatione winstmarge steeg na zes maanden van 16,4% naar 18,1%. Het positieve schaaleffect van hogere verkopen kon toenemende kosten zoals ingrediënten (voornamelijk avocadoprijzen) en lonen meer dan mitigeren. De operationele winstmarge op restaurantniveau bedroeg een zeer gezonde 28,1% in het tweede kwartaal.
  • Chipotle blijft uitbreiden en opende 52 nieuwe locaties in het tweede kwartaal. 46 van deze locaties hebben een 'Chipotlane', een afhaalloket voor mobiele bestellingen, een activiteit die Chipotle nu geleidelijk aan het uitrollen is omdat deze locaties een hogere omzet en hogere marges halen. Het management ziet nog mogelijkheden om de marges verder te verhogen door de efficiëntie van de bediening verder te verhogen (het afgelopen kwartaal opnieuw verbeterd) en delen van het voorbereidend werk (groenten, vlees snijden en bakken) te automatiseren.
  • De balans van het bedrijf blijft, ondanks stevige uitbreidingen de afgelopen jaren, op orde. Zo heeft het bedrijf een cashpositie van ongeveer $ 800 miljoen en geen schulden bij financiële instellingen. Wel heeft het bedrijf voor ongeveer $ 4 miljard aan leasingschulden op de balans staan. 
  • Outlook 2024: Voor het volledige boekjaar gaat het management uit van een groei van de same-store-sales van 'mid to high single digits'. Daarnaast plant het bedrijf nog steeds om tussen de 285 en 315 nieuwe restaurants te openen. 


Negatieve punten

  • Door nieuwe wetgeving werden de minimumlonen in Californië vanaf april sterk verhoogd. Chipotle heeft hierdoor de lonen voor haar werknemers in die staat (15% van de locaties) met gemiddeld 20% moeten verhogen. De loonsverhogingen werden wel gedeeltelijk gecompenseerd worden door extra prijsverhogingen van 6-7%.
  • Chipotle verzeilde het afgelopen kwartaal in een negatieve sociale media storm nadat er geruchten waren verspreid dat er vanuit het bedrijf richtlijnen aan werknemers werden gegeven om zuiniger te zijn met de porties voor klanten. Dit genereerde een pak negatieve reacties van klanten en reputatieschade voor het bedrijf.  
  • Door het openen van nieuwe restaurants zijn de Capex-uitgaven bij Chipotle redelijk hoog. Voor boekjaar 2024 gaat het bedrijf uit van totale capex-uitgaven van ongeveer $ 635 miljoen, waarvan ongeveer $ 430 miljoen zal dienen voor de ontwikkelingskosten voor nieuwe restaurants.
  • Het bedrijf kocht het afgelopen halfjaar voor $ 172 miljoen aan eigen aandelen in. Gegeven de nog steeds zeer hoge beurskoers is dit waarschijnlijk geen optimale kapitaalallocatie. Chipotle heeft nog voor ongeveer $ 1,05 miljard aan autorisatie van de RVB om eigen aandelen in te kopen. 
  • Chipotle voerde op 26 juni een aandelensplitsing door (1 oud aandeel voor 50 nieuwe aandelen) waardoor het aandeel optisch veel goedkoper lijkt. In realiteit is er echter niets gewijzigd. Chipotle voerde deze wijziging naar eigen zeggen door om het aandeel betaalbaarder te maken voor haar eigen medewerkers. 
  • De voorgaande CEO van het bedrijf, Brian Niccol, verkaste naar concurrent Starbucks waar hij een fors hoger loon kon verdienen. De turnaround die hij bij Chipotle heeft verwezenlijkt gedurende de afgelopen jaren heeft zeer veel waarde gecreëerd voor de aandeelhouders waardoor hij zeer gewild was in de sector. 


SWOT

Sterktes

  • Chipotle heeft een sterk merk dat consumenten aanspreekt. Hierdoor konden ze de voorbije jaren hun marktaandeel in de subcategorie van Mexicaanse restaurants uitbreiden tot meer dan 30%, ten koste van haar concurrenten.
  • De eenvoud van de keuken en het restaurantconcept zorgt ervoor dat Chipotle hoge marges kan halen op restaurantniveau. In 2022 haalden ze een bedrijfswinstmarge van meer dan 22% op restaurantniveau.
  • De trouwe klanten zorgen ervoor dat Chipotle indien nodig prijsverhogingen kan doorvoeren om kosteninflatie te compenseren. 

Zwaktes

  • Chipotle kent net als de meeste sectorgenoten een groot personeelsverloop, wat maakt dat ze constant nieuw personeel moeten aanwerven en opleiden.
  • De menu-opties in het restaurant zijn relatief beperkt. Hierdoor moet Chipotle telkens nieuwe tijdelijke aanbiedingen creëren om voor meer variatie te zorgen.

Opportuniteiten

  • Chipotle heeft nog grote groeimogelijkheden in de VS. Het bedrijf mikt op termijn op 7.000 restaurants. Daarnaast kan ze ook nog uitbreiden in het buitenland, want tot nu toe nog maar zeer beperkt is gebeurd.
  • Sinds 2020 is Chipotle begonnen met het installeren van 'Chipotlanes', een afhaalloket waar je met de auto bestellingen kan afhalen die online doorgegeven zijn. Restaurants met een Chipotlane halen gemiddeld 10% hogere omzet en ook hogere marges. Vandaag hebben minder dan 20% van de restaurants een Chipotlane, maar dit percentage gaat de komende jaren verder toenemen.
  • Ruim een derde van de bestellingen gebeurt vandaag digitaal. Dit percentage kan de komende jaren nog verder stijgen, waardoor het aantal klanten dat per uur bediend kan worden verder kan toenemen en zo voor hogere verkopen zorgen.

Bedreigingen

  • Aanhoudend hoge voedinginflatie: indien de hogere voedinginflatie van de voorbije jaren zou blijven aanhouden, zal dit vroeg op laat op de winstmarges gaan wegen.
  • Economische groeivertragingen: wanneer de werkloosheid toeneemt en meer consumenten moeite hebben om financieel rond te komen, is restaurantbezoek 1 van de zaken waarop bespaard zal worden, en kan dit wegen op de verkoopcijfers van Chipotle.
  • Voedselveiligheid: in 2015 werd er een besmetting met de E. coli bacterie vastgesteld in een aantal restaurants van Chipotle. Dit zorgde voor negatieve publiciteit en woog voor meerdere maanden op de verkopen. Een nieuw gelijkaardig incident zou voor duidelijke reputatieschade zorgen.
  • Een nieuwe generatie geneesmiddelen die overgewicht aanpakken,  onderdrukken het hongergevoel waardoor patiënten minder gaan eten. Indien deze geneesmiddelen in de toekomst betaalbaar en beschikbaar worden voor de grote populatie Amerikanen met overgewicht, kan dit een impact hebben op hun toekomstig restaurantbezoek, en zo ook een impact hebben op Chipotle.

Overzicht historische adviezen

Date Koers Advies
2023/08/25 1872.32 USD Houden
2024/05/02 3138.66 USD Verkopen

Lexicon

Lectuur in de financiële sector bevat zeer vaak zeer specifieke begrippen. Vanzelfsprekend gebruiken ook onze analisten gespecialiseerde financiële termen in de publicaties. Om u wegwijs te maken in het vakjargon vindt u hier een verklarende woordenlijst van deze financiële begrippen.

Disclaimer

  • Deze aandelenstudie is een publicatie van Dierickx Leys Private Bank. Ze is opgesteld op basis van zorgvuldig geselecteerde bronnen en eigen onderzoek en volgens degelijke hypotheses, zonder dat de juistheid en volledigheid ervan gegarandeerd kan worden. Ze bevat opinies die op datum van publicatie geldig zijn maar in de toekomst kunnen wijzigen. De bank is niet verantwoordelijk voor enige schade die uit deze adviezen zou voortvloeien.

  • Materiële informatiebronnen zijn de publicaties (o.a. persmededelingen) en jaarrekeningen van de bedrijven in kwestie die geanalyseerd worden, analyses en studies van grootbanken en berichtgeving in gespecialiseerde financiële pers.

  • De studie is gebaseerd op een eigen fundamentele analyse van de betreffende onderneming, rekening houdende met kasstromen, winstevolutie, groei, stabiliteit en kwaliteit van het management. Fundamentele analyse heeft tot doel een inschatting te maken van de huidige intrinsieke waarde van een onderneming en haar meest waarschijnlijke evolutie, binnen de activiteitssector en de geografische zone waarin ze bedrijvig is. Hierbij worden ook de relevante macro-economische factoren in beeld gebracht. De daaruit voortvloeiende aanbevelingen zijn gebaseerd op een langetermijnperspectief. De studie wordt aangepast na de publicatie van de resultaten (per kwartaal of halfjaarlijks) of tussentijds indien er zich belangrijke gebeurtenissen voordoen.

  • Deze publicatie betreft geen gepersonaliseerde beleggingsaanbeveling. De beleggingsinstrumenten vermeld in deze publicatie zijn niet geschikt voor alle beleggers. Er dient rekening gehouden te worden met de doelstellingen, financiële draagkracht, kennis, ervaring en risicokenmerken van de belegger. Vraag raad aan uw beleggingsadviseur.

  • Deze studie is uitgewerkt volgens interne en wettelijke richtlijnen i.v.m. onafhankelijk onderzoek, sperperiodes en functiescheidingen.
    De bank heeft geen belangen in de vermelde maatschappijen en onderhoudt er geen zakenrelatie mee, maar de bank of haar medewerkers kunnen mogelijk wel een positie aanhouden in vermelde effecten of afgeleide effecten.

  • Deze aandelenstudie werd niet voorgelegd aan de emittent.

  • De gegevens in vreemde valuta zijn onderhevig aan fluctuaties van de wisselkoers. Deze kunnen het rendement beïnvloeden.
    De vermelde historische resultaten en prognoses zijn geen betrouwbare indicator voor toekomstige resultaten.

  • De bevoegde autoriteit is de FSMA.

  • Overname uit deze publicatie is toegelaten mits bronvermelding.