Copart Inc Analist: Jonathan Mertens

Print deze pagina

Algemene gegevens

  • Datum: 06/12/2024
  • Koers opmaak studie: 62.19 USD
  • Huidige koers: 57.885 USD
  • Marktkapitalisatie: 59 miljard
  • Sector: Distributie
  • Markt: Nasdaq
  • ISIN: US2172041061

Advies van de analist

  • US$ 42,25
  • US$ 63,37

Advies: houden

Grafiek

Bron: Dierickx Leys

Indicatoren

Groei

Stabiliteit

Kwaliteit

Waardering

Activiteiten:

Copart is een wereldwijde aanbieder van online veilingen en marketingdiensten voor beschadigde voertuigen met operationele activiteiten in de Verenigde Staten, Canada, het Verenigd Koninkrijk, Brazilië, de Republiek Ierland, Duitsland, Finland, de Verenigde Arabische Emiraten, Oman, Bahrein en Spanje.
Copart biedt voertuigverkopers een volledig scala aan diensten aan voor het verwerken en verkopen van (beschadigde) voertuigen, voornamelijk via internetveilingen. Hiervoor heeft het bedrijf specifieke software ontwikkeld genaamd ‘Virtual Bidding Third Generation’ internetveilingtechnologie (VB3). De voertuigverkopers bestaan voornamelijk uit verzekeringsmaatschappijen (+/- 80% van de totale omzet), maar omvatten ook banken, financieringsmaatschappijen, wagenparkbeheerders, dealers, autoverhuurbedrijven en particulieren.
De voertuigen worden voornamelijk verkocht aan erkende autodemontagebedrijven, reparateurs, autoherstellers, dealers van gebruikte (tweedehands) voertuigen, exporteurs (ontwikkelingslanden) en particulieren. 
Het merendeel van de voertuigen die namens verzekeringsmaatschappijen worden verkocht zijn ofwel beschadigde voertuigen die als totaal verlies (= ‘total loss’) worden beschouwd, ofwel ‘niet economisch herstelbaar’ door de verzekeringsmaatschappijen. In andere gevallen gaat het om teruggevonden gestolen voertuigen waarvoor reeds een verzekeringsafrekening met de voertuigeigenaar is gemaakt. Copart biedt de voertuigverkopers een volledig assortiment aan diensten om het volledige autoverkoopproces te faciliteren, de administratieve en verwerkingskosten te minimaliseren en de uiteindelijke verkoopprijs via het online veilingproces te maximaliseren.

Conclusie

Sterke eerstekwartaalsresultaten bij Copart, dat in lijn met onze verwachtingen presteerde.

Copart blijft, ook na meer dan dertig jaar bedrijfsgeschiedenis, de onbetwiste leider op de nichemarkt van autoveilingen voor beschadigde voertuigen. Op de Noord-Amerikaanse thuismarkt is het bedrijf met voorsprong het nummer 1 en genereert het consistent, op basis van een peer-to-peer vergelijking, de hoogste operationele winstmarges in de sector. We denken dat dit hoofdzakelijk te danken is aan verschillende competitieve voordelen die het bedrijf bezit, hetgeen volgens ons redelijk moeilijk te repliceren valt door andere spelers. Zo is het netwerkeffect bij Copart duidelijk aanwezig waarbij zowel een groot aantal verkopers als kopers voordeel kan halen uit de schaal, de reikwijdte en het gebruiksgemak van het verkoopplatform van Copart. Andere elementen zijn de inherente schaalvoordelen bij Copart, waarbij de geografische reikwijdte van het bedrijf een dienstverlening mogelijk maakt die andere spelers niet kunnen bieden, en zeker niet in geval van een natuurcrisis. Hierdoor zijn langlopende relaties met (grotere) verzekeraars een win-win situatie voor beide spelers waarbij de verzekeraars kunnen profiteren van de snelheid en efficiëntie van de dienstverlening van Copart, terwijl Copart zich op deze manier kan verzekeren van een consistente instroom van extra volume aan voertuigen om te verkopen.
Aangezien de marginale kost per extra verkochte eenheid redelijk klein is, resulteert extra volume bij Copart in (operationele) winstgroei die consistent hoger ligt dan omzetgroei. 
Daarnaast denken we dat Copart nog veel uitbreidingsmodelijkheden heeft, door o.a. haar lucratieve consignatiemodel te repliceren op markten buiten de VS. Voor de komende jaren projecteren we dan ook een (hoge enkelcijferige tot lage dubbelcijferige) omzetgroei voor Copart. Bovendien denken we dat dit zal gebeuren bij stijgende operationele winstmarges.

Op vlak van waardering noteert het bedrijf vandaag aan 39 keer de verwachte winst van boekjaar 2025 of aan een verwacht geschatte vrijekasstroomrendement van 1,8%. We kunnen dan ook stellen dat de beurskoers van Copart vandaag al een redelijk sterk groeiparcours incorporeert.
Hierdoor komen we voorlopig niet verder dan een ‘houden’ advies.  

Nieuws

-

Resultaten

Fiscaal boekjaar (in Mia) 2020 2021 2022 2023 2024 2025 E
Omzet 2,212,693,503,874,244,69
Operationele winst 0,821,141,371,491,571,72
Nettowinst 0,700,941,091,241,361,51
Boekwaarde per aandeel 2,643,724,866,257,819,30
Winst per aandeel 0,750,991,151,301,421,57
Koers/Winst 313728343739
Dividend 0,000,000,000,000,000,00
Dividendrendement 0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%
Bron: Bloombergin USD


Resultaten Q1 2025

  • De omzet steeg met 12,4% tot $ 1,15 miljard.
  • De operationele winst ging 2% hoger tot afgerond $ 406 miljoen.
  • De nettowinst steeg met 8,9% tot afgerond $ 362 miljoen. 

Positieve punten 

  • Onderliggend kende de grootste divisie (service revenue) een omzetgroei van 14,8% tot $ 986 miljoen in het afgelopen kwartaal. De divisie ‘vehicle sales’ kende dan weer een omzetdaling van 0,7% tot afgerond $ 160 miljoen. De service divisie is duidelijk de belangrijkste voor de groep met 86% van de omzetgeneratie. Bovendien liggen de operationele winstmarges in deze divisie hoger. 
  • De netto interestinkomsten namen met meer dan 42% toe het afgelopen kwartaal, te danken aan de netto kaspositie van $ 3,7 miljard. 
  • De balanspositie van het bedrijf is zeer sterk. Zo heeft het bedrijf geen uitstaande schulden en een nettokaspositie van $ 3,7 miljard. Solvabiliteit van de onderneming komt uit op 89%.
  • Copart genereert zeer sterke kasstromen. Op een omzet van $ 4,2 miljard kwam de vrije kasstroom het afgelopen boekjaar uit op $ 961 miljoen of anders gezegd een vrije kasstroommarge van 22,7%.
  • Het management gaf aan dat de ‘total loss frequency’, zijnde het totaal aantal voertuigen die vanuit verzekeringsstandpunt als ‘total loss’ worden verklaard, opnieuw op het niveau ligt van voor de pandemie. Dit omwille van een daling van de waarde van tweedehandsvoertuigen in combinatie met hogere herstellingskosten van voertuigen. (het is m.a.w. vanuit verzekeringsstandpunt economisch niet zinvol een beschadigde wagen te laten herstellen). Dit is een positief gegeven voor het bedrijfsmodel van Copart.
  • Aangezien nieuwere wagens steeds complexer worden en steeds meer onderdelen bevatten (denk bijvoorbeeld aan een toenemend aantal sensoren) wordt het voor verzekeringsbedrijven economisch voordeliger om deze auto's als 'total loss' te verklaren in plaats van deze te herstellen. Dit is volgens Copart een langetermijntrend die zeer gunstig is voor het bedrijf. 
  • Via de overname van 'purple wave' is het bedrijf ook actief op de verkoopmarkt voor zware machines. We geloven dat Copart, omwille van haar ervaring met platformveilingen, ook in deze markt succesvol kan zijn. 
  • Outlook: Het bedrijf gaf geen becijferde outlook voor de toekomst. We gaan in ons model uit van een omzetgroei van rond de 10% voor de komende boekjaren.

Negatieve punten 

  • De operationele kosten stegen in het eerste kwartaal met 18,5% waardoor de operationele winstmarge j-o-j daalde met 3,3% tot 35,4% (t.o.v. 38,7% in Q1 2024). Deze hogere kosten hadden te maken met een zwaarder stormseizoen in de VS, waardoor het bedrijf extra kosten moest maken.
  • De kapitaaluitgaven kwamen na drie maanden uit op $ 237 miljoen, waarmee de capex-ratio uitkomt op meer dan 20%. Dit was voornamelijk te wijten aan extra acquisities van land, wat de toekomstige groei zou moeten ondersteunen. Hoewel dit op korte termijn weegt op de vrije kasstroomgeneratie verhoogt dit volgens ons op langere termijn het competitieve voordeel die het bedrijf bezit. 
  • Minder goed nieuws is dat in het afgelopen kwartaal de gemiddelde verkoopsprijzen ('ASP') via het veilingplatform van Copart met 1% daalden. Dit blijft evenwel een relatief goed resultaat aangezien de index (Manheim Used Vehicle Price Index) met 4% daalde. 

SWOT

Sterktes 

  • De operationele resultaten zijn relatief onafhankelijk van de bredere macro-economische situatie.
  • Sterk netwerkeffect dat profiteert van een ‘first mover advantage’ in een specifieke niche (beschadigde voertuigen) van de autoveilingmarkt.
  • Robuust online platform. Copart's online veilingplatform, VB3, biedt een gebruiksvriendelijke en efficiënte manier voor kopers wereldwijd om op voertuigen te bieden.
  • Balansmatig sterk. Geen schulden en meer dan $ 3 miljard cash op de balans voor verdere groeiopportuniteiten. Kan verdere landaankopen perfect financieren vanuit de gegenereerde cashflow. 
  • Eerder defensieve sector waarbij de inkomsten en het cashflowprofiel relatief stabiel zijn. Bovendien zijn de klantenrelaties tussen verzekeraars en Copart redelijk stabiel en gericht op de lange termijn. Dit zorgt voor een redelijk consistente instroom aan schadevoertuigen.
  • Ongeveer 27% van de totale activa van het bedrijf bestaat uit land (om voertuigen voorlopig te parkeren). Dit is echter tegen aankoopprijs in de boeken opgenomen en kan daardoor een pak verborgen waarde bevatten. De aankoop van land vormt één van de voornaamste kapitaaluitgaven bij Copart. De jaarlijkse capex ratio (Capex/omzet) komt uit op ongeveer 14%.
  • Het bedrijf genereert in vergelijking met sectorgenoten de hoogste operationele winstmarges, wat impliceert dat het bedrijf zowel operationeel efficiënt georganiseerd is, als over een zekere mate van prijszettingsmacht beschikt.
  • De originele oprichter, Willis Johnson en andere topmensen in het bedrijf hebben nog steeds relatief grote aandelenbelangen in het bedrijf, wat ervoor zorgt dat het management zich kan focussen op langetermijnwaardecreatie.

Zwaktes 

  • Het bedrijf moet voldoen aan verschillende regulatoire vereisten en moet regelmatig werken met overheidsdiensten (bijvoorbeeld voor het in- en uitschrijven van voertuigen), wat leidt tot hogere kosten. Ook moet Copart bepaalde door de staat gereguleerde vergunningen verkrijgen (zonering) om haar bedrijfsterreinen als opslagruimtes voor voertuigen te mogen gebruiken. 
  • Ongeveer 17,5% van de omzet is vandaag afkomstig van de internationale activiteiten, wat nog relatief beperkt is.
  • Een groot gedeelte van de inkomsten bij Copart is afhankelijk van verzekeringsmaatschappijen (ongeveer 83% in 2023). Geen enkele individuele partij is echter verantwoordelijk voor meer dan 10% van de inkomsten bij Copart. 
  • Er zit een zekere mate van seizoensgebondenheid in de verkochte volumes bij Copart. Bij een strenge winter zijn er statistisch gezien meer weergerelateerde ongevallen. Ook extreme weersomstandigheden zoals orkanen, overstromingen, hagelstormen kunnen een sterke impact hebben op de volumes. Noteer dat dit zowel positief als negatief kan zijn. 

Opportuniteiten 

  • Het bedrijf is sinds twee decennia bezig aan een internationale expansie met verschillende overnames in achtereenvolgens Canada (2003), het VK (2007), VAE, Brazilië, Duitsland & Spanje (2013), Oman (2015), Ierland & India (2016) en Finland (2018).
    Bovendien zijn er nog aanzienlijke groeimogelijkheden in verschillende opkomende markten.
  • Het introduceren van extra diensten zoals verregaande data-analysetools (verkoopdata) kan extra inkomstenstromen genereren en de klanttevredenheid (zowel bij kopers als verkopers) verder verhogen.

Bedreigingen 

  • Het bedrijf bezit veel bedrijfsterreinen (voor opslag voertuigen). Deze kunnen echter verontreinigd raken/zijn waarvoor Copart juridisch aansprakelijk kan worden gesteld. Dit kan dan weer leiden tot verhoogde kosten voor het bedrijf.
  • Een mogelijke cyberaanval zou tot operationele problemen en reputatieschade kunnen leiden voor Copart, gegeven dat het verkoopplatform van primordiaal belang is voor het bedrijf. 
  • Technologische innovatie, specifiek met betrekking tot het autonoom rijden, kan een gamechanger zijn in de industrie. Wanneer de technologie effectief op punt zou staan, zouden er in theorie een pak minder ongevallen plaatsvinden, wat op zijn beurt een significante impact zal hebben op de autoverzekeringsindustrie. Dit zal dan indirect een stevige impact hebben op het aantal wagens die Copart van verzekeraars kan verkopen op haar platform. 
  • De  internationale groeistrategie kent ook risico’s. Enerzijds is de markt in veel Europese landen anders, waarbij er voornamelijk op ‘principal’ basis (je moet eigenaar zijn van de wagen alvorens je deze kan verkopen) wordt gewerkt. Hierdoor is het risico van een lagere verkoopwaarde voor de rekening van Copart.  

Overzicht historische adviezen

Datum Koers Advies
19/07/2024 51.65 USD Houden

Lexicon

Lectuur in de financiële sector bevat zeer vaak zeer specifieke begrippen. Vanzelfsprekend gebruiken ook onze analisten gespecialiseerde financiële termen in de publicaties. Om u wegwijs te maken in het vakjargon vindt u hier een verklarende woordenlijst van deze financiële begrippen.

Disclaimer

  • Deze aandelenstudie is een publicatie van Dierickx Leys Private Bank. Ze is opgesteld op basis van zorgvuldig geselecteerde bronnen en eigen onderzoek en volgens degelijke hypotheses, zonder dat de juistheid en volledigheid ervan gegarandeerd kan worden. Ze bevat opinies die op datum van publicatie geldig zijn maar in de toekomst kunnen wijzigen. De bank is niet verantwoordelijk voor enige schade die uit deze adviezen zou voortvloeien.

  • Materiële informatiebronnen zijn de publicaties (o.a. persmededelingen) en jaarrekeningen van de bedrijven in kwestie die geanalyseerd worden, analyses en studies van grootbanken en berichtgeving in gespecialiseerde financiële pers.

  • De studie is gebaseerd op een eigen fundamentele analyse van de betreffende onderneming, rekening houdende met kasstromen, winstevolutie, groei, stabiliteit en kwaliteit van het management. Fundamentele analyse heeft tot doel een inschatting te maken van de huidige intrinsieke waarde van een onderneming en haar meest waarschijnlijke evolutie, binnen de activiteitssector en de geografische zone waarin ze bedrijvig is. Hierbij worden ook de relevante macro-economische factoren in beeld gebracht. De daaruit voortvloeiende aanbevelingen zijn gebaseerd op een langetermijnperspectief. De studie wordt aangepast na de publicatie van de resultaten (per kwartaal of halfjaarlijks) of tussentijds indien er zich belangrijke gebeurtenissen voordoen.

  • Deze publicatie betreft geen gepersonaliseerde beleggingsaanbeveling. De beleggingsinstrumenten vermeld in deze publicatie zijn niet geschikt voor alle beleggers. Er dient rekening gehouden te worden met de doelstellingen, financiële draagkracht, kennis, ervaring en risicokenmerken van de belegger. Vraag raad aan uw beleggingsadviseur.

  • Deze studie is uitgewerkt volgens interne en wettelijke richtlijnen i.v.m. onafhankelijk onderzoek, sperperiodes en functiescheidingen. De bank heeft geen belangen in de vermelde maatschappijen en onderhoudt er geen zakenrelatie mee, maar de bank of haar medewerkers kunnen mogelijk wel een positie aanhouden in vermelde effecten of afgeleide effecten.

  • Deze aandelenstudie werd niet voorgelegd aan de emittent.

  • De gegevens in vreemde valuta zijn onderhevig aan fluctuaties van de wisselkoers. Deze kunnen het rendement beïnvloeden.

  • De vermelde historische resultaten en prognoses zijn geen betrouwbare indicator voor toekomstige resultaten.

  • De bevoegde autoriteit is de FSMA.

  • Overname uit deze publicatie is toegelaten mits bronvermelding.